23.05.2016

FAC polnud raske mitte niipalju sisu, kuivõrd asjaajamise külje pealt. Üle hulga aja läks päriselt draftimiseks ja ka globaalstrateegia üks põhiküsimusi (eriti olukorras, kus ministritel teksti ees pole) oli protsess. Ministrite kohtumine idapartnerite kolleegidega oli poliitilises mõttes sündmustevaene. Asjaosalised rääkisid muidugi Mägi-Karabahhi konfliktist ja mitmed nõudsid kiiret edasiliikumist Gruusia ja Ukraina viisavabadusega. Aga muidu on ajastu nimi selge: alustame Riia tippkohtumise 4. leheküljelt, sealt, kus poliitiline osa lõppeb ja katsume elu viia konkreetseid majandus- ja kodanikuühiskonna projekte. Mida ma kuidagi ei taha vähevääristada, energia, transpoordi, IT-alal on teha ja ka EL raha kuipalju. Ent paraku on hiljemalt 2014. aastast kõigel idapartnerlusega seonduval juures geopoliitiline aspekt ja isegi energia-transpordiprojektid on pisut pika vinnaga – ehkki ülisisulised – et kohe praegu märgatavat jälge jätta.

Draftimiseks läks esiteks EL Sophia operatsiooni üle (mereväeoperatsioon Vahemere keskosas). Selle ülesannete hulka lisati 2 uut, olulisemana Liibüa rannakaitse ja laevastiku väljaõpe ja nendega info vahetamine. Aga Liibüa valitsuse kauaoodatud kirja abipalvega ei lubatud järeldustes ära mainida. Viidati irooniliselt, et selle tõlge inglise keelest araabia keelde on liiga konarlik (loe: kirja on tellinud mõned asjast rohkem huvitatud LRd). Olgu siis seekord, ehkki kõik teavad, et Liibüa vähegi stabiilne valitsus ja selle esitatav palve on igasuguse tõsisema tegevuse aluseks, et Vahemere keskosas rändevooge hallata. Sarnasel põhjusel – nimelt, et mõni LR, või üks konkreetne kriisihalduse kontseptsioon domineerib tekstis liigselt- läks ka vaidluseks rände välisaspektide üle. HU sai lõpuks suuresti oma tahtmise, ehkki sisu küll ei muutunud, uusi elemente ei lisandunud, aga mõni aktsent ehk siiski. Ja taas kord sai tõestatud, et kui ühel LR tõesti on otsustavust asja ministrite tasandile viia, sellel ministril piisavalt asjatundlikkust, et laua taga jooksvalt sõnastamises osaleda ja ka kodust piisavalt paindlik mandaat, siis ei sõideta sinust lihtsalt niisama üle küll. Eriasi on, et see peab sulle siis tõesti tähtis olema ja teised peavad ka aru saama, et ja miks just.

Globaalstrateegia puhul on küsimus selles, mis tasandil ja kuidas seda enne ÜKl heakskiitmist läbi vaadata. CFSP kõrge esindaja Mogherini ei taha draftimist (arusaadav, talle anti ÜK poolt mandaat tekst esitada ja komitee töömeetod strateegilist mõttelendu ei soosi). Samas, ilma LR nõusolekuta seda ka heaks kiita ei saa ja kuna tegu ÜK tasemel otsusega, siis on enamasti ka oma parlamendi mandaati vaja jne. Seega peavad mogeriinilased globaalstrateegia teksti iga LRga eraldi läbi rääkima, samas kogu teksti kogu aeg näitamata. Tean küll, et see kõlab pisut skisofreeeniliselt… aga mitte meile, Brüsseli mulli elanikele! Tänase ministrite omavahelise lõuna tulemusena on vähemalt niipalju selge, et Mogherini tahab kindlasti asja 28.-29.06 ÜK lukku lüüa. Õige muidugi, muidu jääb asi kuni 4 kuuks pideva muutmissurve alla. Aga kiiret heakskiitu ilma jube hea tasakaalustamiseta ja LR soovide pardalevõtmiseta ka ei tule. Väga põnev ent mitte järgimistvääriv protsess.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga