19.11.2013

MFF parlamendis vastu võetud! Üle kahe aasta kestnud intensiivne protsess, millesse panustatud palju mõistust, närve, aega, on lõpuks läbi. Nagu ikka sarnastel puhkudel, on veidi tühi tunne, kuid selle vastu aitab … kiire kokkuvõte, et siis edasi minna.

EEl läks selles protsessis, meenutan, väga hästi. Võrreldes algse pakkumisega saime: ÜKP lae 2,5 pealt (mida kõigi teiste jaoks veel 2,35-ni vähendati) 2,59 peale, mis tähendab umbes 400 miljonit eurot 7 aasta peale juurde. Saime ÜPP otsetoetusi COM pakutud 59% EL keskmisest asemel 75% peale (praegu 45%).  Aitasime COMl edukalt pidada kaitselahingut eelarve innovatiivse osa, eriti CEF eest, kuhu jäi raha meie Rail Balticut võimaldaval määral. Iga panustatava euro eest saame ühisest eelarvest 4 vastu. Aga saime ka üliväärtuslikke kogemusi:

Esiteks, nagu igasugune diplomaatia, nii ka EL rahadiplomaatia algab kodust. Ma ei peagi siin niiväga silmas riigirahanduse head seisu (ehkki ka see maine aitas, kui saime ainsa ÜKP riigina usutavalt toetada makromajanduslikku tingimuslikkust), vaid et mida paremini on endal teema kodus läbi töötatud, seda edukamalt esindad seda maailmas. See tähendab ka, et läbi tuleb töötada kogu fail, mitte ainult endale huvipakkuv – ainult nii saad koos suurematega võrdselt osaleda kõigis arutelu dimensioonides. Lisaks asjaajamine kodus, ministeeriumitevaheline infovahetus ja koordinatsioon. Sai taas kord selgeks, et tõeliselt suuri, mitut ministeeriumi haldavaid protsesse saab edukalt juhtida vaid Stenbockist ja peaministri autoriteedi turvil. Ja ka siis on riskid suured. Loodud infovahetuse ja koordineerimise süsteemid töötasid ladusalt, kuna polnud tõsiseid konfliktiolukordi või tülisid.

Kodu korras hoidmise juurde käib ka töö huvigruppidega. Ka EE põllumeeste eestvõitlejad tunnistasid lõpuks, et valitsus tegi väga head tööd. LVs aga, kus toetusi saadi suhteliselt veelgi rohkem juurde, oldi ikka rahulolematud: Vähe!

Teiseks, realistlikkus. Meie suurusega riigil ei saa neil läbirääkimistel olla rohkem kui 2-3 prioriteeti. Viimasel ööl soovitatavalt üksainus.  Kui aga sarnaste huvidega grupp suurem, nagu meil ÜKP sõprade rühm ja eraldi veel imehästi töötanud Balti riikide koostöö, siis võib rohkematki püüda. Aga mitte viimasel ööl.

Kolmandaks, suhelda tuleb mitte ainult samameelsetega, vaid ka teise leeri riikidega. Meie muidu head partnerid DE, SE, FI jt olid selles protsessis meist diametraalselt erinevatel positsioonidel, kuid sellele vaatamata suhtlesime nendega pidevalt, tutvustasime oma muresid, veensime. Ja see tasus enda ära, meist saadi aru ja meiega arvestati.

Neljandaks, sellise pika EL-protsessiga on nagu valimistega, töö järgmiste nimel algab eelmistele järgneval päeval. Kuna bürokraatias ja poliitikas on tohutu eelis esimese drafti väljakäijal, siis tuleb COM tulevase ettepaneku peale (peab olema esitatud hiljemalt 31.12.2017) juba praegu mõelda. Keda ja kuidas suunata eelnevalt võtmepeadirektoraatidesse tööle? Kuidas algava eelarveperioodi rahakasutus toetab meie järgmisi samme? Samuti tuleb vaadata järgmise ettepaneku tegemiseni jäävat aega – millal toimub eelarve ülevaatus, mida EP nii nõudis? Kas omavahendite teemal liigub midagi? Last not least, mis on EE ambitsioon eesistujana, kui 2018 I poolaastal juhime esimesi arutelusid uue MFF ettepaneku üle?

Viiendaks, hea tunne on, kui mõtled, kui professionaalsed ametnikud, head diplomaadid ja toredad inimesed töötavad meie rahandusministeeriumis. Jah, jah, jah, mujal ka, muidugi. Aga selle teemaga seoses tuleb just neid eriliselt esile tõsta, põhjusega. Aitäh!

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga