17.12.2013

GAC, mis mõneti üllatuslikult läbi juba 19.30. Tavaline oleks, kui arutuse all laienemine, hommikuse alustamise juures nii ööse 12-3 juures lõpetada. Kõigepealt lõpetati EEAS ülevaatuse arutelu ja kinnitati järeldused, kus viimase punktina oli lahti konsulaarteema. Siin oli lõpuni vastu mõni harv LR, kelle jaoks EL puhul on riiklik suveräänsus olulisem oma kodanike kaitse kindlustamisest – eks seda positsiooni toetab ka võimekus neid ise laias maailmas kaitsta. Kompromiss-sõnastus lubab EL delegatsioonidel (saatkondadel) kohapeal ikkagi uurida võimalusi ja arendada võimekusi, et näiteks kriiside, looduskatastroofide vms korral saaks EL esindus olla koordineerivaks lüliks, kui LR saatkonnad hätta jäävad. Või kui/kus mõnel LR saatkonda polegi. Üldiselt annavad EEAS ülevaatuse tulemused võimaluse praegusel CFSP kõrgel esindajal teha mõned väiksemad muudatused, samas need järeldused ei kritiseeri teda otse. Ja kõrge esindaja Ashtoni järeltulijal on soovi korral valmis mõned praktilised pikema perspektiivi soovitused. Või õigustused esimeste muudatuste tegemiseks, tema soovist sõltuvalt.

ÜK järelduste viimane arutelu möödus erilise kireta. Konkreetne asi, mida seekord saavutada saab, on hommeõhtune-öine loodetav ECOFINi kokkulepe SRM üle, siin polnud Euroopa asjade ministritel suurt midagi öelda.Kaitseosa oli sisuliselt nn purgis juba varasemast. Kuumadel välispoliitilistel teemadel nagu Kesk-Aafrika Vabariik või idapartnerlus/Ukraina on jälle liiga vara midagi ennustada – välispoliitika sündmused arenevad kole kiiresti. Reformilepingute osas oli ÜK eesistuja Van Rompuy meeskond ambitsiooni tagasi tõmmanud, eriti just 2014 kevadel konkreetsete kokkulepete saavutamise asjas, aga ka muidu. Lepingute ja kaasnevate solidaarsusmehhanismide (loe: raha, mis riikidele reformide eest makstaks) sisu üle suuri muutuseid polnud. Ma ikka õieti ei usu, et need lepingulised suhted tulevad, samas on Tallinnast tunda mõistetavat närvilisust teemal: ega me ei hakka looma uut fondi, mille kaudu jagatakse (osalt) vaesemate LR raha 8osalt) rikkamatele ümber.

Lõpetuseks laienemine. Kuna see pole praegu Brüsselis eriti popp teema, üha tehnilisem ja liigub üha suurema kriginaga, siis ootasin mina ohtrasõnalise teksti kirglikku draftimist varase hommikuni. Läks aga teisiti, osalt põhjuseks LT kui eesistuja hea töö, osalt laienemise sõprade realistlik järeleandlikkus, osalt mõne LR siiras kompromissivalmidus. Serbia läbirääkimisraamistik sai paika, ja läbirääkimised algavad 21.01. Albaania kandidaadistaatuse juurde tullakse tagasi juunis 2014, ja sõnastus õnnestus saada siiski suhteliselt julgustav selleks, et see staatus siiski antaks. Ametlikult pika nimega Makedoonia üle võtsid vastalised LR pisut tagasi ja esimest korda üle mõne aasta õnnestus tekitada midagi arutelutaolist selle riigi üle. Aga võib-olla on siin osa ka GR eesistumisel 2014. Kuulates mõnd sõnavõttu laua taga, kaasa arvatud COM oma, puges küll teatav kahtlus hinge, et järsku valmistati täna ette seda, et järgmisel aastal uut läbirääkimiste avamise soovitust enam ei tulegi. See oleks väga halb (juhul muidugi, kui riik ikka Kopenhaageni poliitilist kriteeriumi täidab) ja kuna ma ise olin COM laienemisvoliniku kabinetiliikmena 2009 ise esimese soovituse andmise juures, siis tahan seda asja järgmise aasta alguses pisut uurida.

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga