17.11.2014

Päev algas ja lõppes eelarvega. Hommikul kogunes [[Coreper]], et vormistada laupäeval lepitu (vt Gondori kroonika 15.11.2014). Oodatult tekitas pingeid 3 EL institutsiooni ühisdeklaratsiooni projekt, kus netomaksjad tahtsid kindlas kõneviisis lubadust, et edaspidi ei kasutata struktuurivahendite arvete maksmiseks kunagi ettenägematute kulude varu ja meie leer väitis vastu, et peame kõik tegema, et seda ei juhtuks, aga lubada 6 aastat ette ka ei saa. Lõpuks EL moodi kompromiss.

Õhtul nn lepitusmenetlus [[EP]]ga. Õigus oli netomaksjatel, kes ennustasid, et parlament tahab kulusid suurendada. Aga nn meie raha ehk konvergentsi plaaniti jällegi maha tõmmata. Sellega sõna otseses mõttes 12ndal tunnil tegelemine ei jätnud liiga palju võimalust detailideks, mis on eelarvearutelude puhul muidugi nonsenss. Igatahes, [[PRES]]l õnnestus koostöös teiste institutsioonidega kokku panna selline kompromissettepanek, mis ei sobinud õieti ühelegi [[LR]]le. Jõudsime sellele valgustavale tulemusele täpselt 2 minutit enne tähtaega ehk südaööd. Nüüd peab [[COM]] esitama uue eelarve-ettepaneku ja 2 nädala pärast oleme umbes samas kohas tagasi.

Vahepeal asendasin ministrit [[FAC]]il, [[CFSP]] uue kõrge esindaja Mogherini jaoks esimesel. Peateemaks Ukraina. Nn uute töömeetodite järgi oli järelduste teksti draftitud [[PSC]]s õige mitu ringi, aga kõige poliitilisem, sanktsioonide teema, jäetud puhtalt ministritele arutada. Ja see ei läinud hästi. Tehti kiire ja jõuline tekstiettepanek 2 suure [[LR]] poolt ja arutelu lõpuks olimegi olukorras, kus oli võimalik kokku leppida vaid sõnastuses, mis praktikas välistab muude kui Ida-Ukraina persoonide lisamist viisakeeldude ja varade külmutamise nimekirja. Sõnum Venemaale viimaste nädalate eskalatsiooni eest? Muidugi on järeldustes ka palju positiivset – Ukraina reformid, Venemaa vastutus toimuva eest, EL tsiviilmissioon, Krimmi sanktsioonide tugevdamine. Aga sõnum Venemaale on, et G-20 üritustel Brisbanes olla tekkinud mingi õrn võimalus midagi rääkida. Hmm, see ei vasta ei meediakajastustele ega ka muudest allikatest tilkunud infole, ja kindlasti mitte [[DE]] liidukantsleri eilsele jõulisele kõnele. Lisaks tekkis otsekui spontaaselt mõni muugi fantaasiarikas mõte, vt EUobserverist. Ühesõnaga, mõtteainet on, ja põhjust diplomaatiliseks kabineti- ja koridoritööks.

[[FAC]]il lisaks Lähis-Ida rahuprotsess, üllatusi ega ühist arusaamist polnud ning Bosnia-Hertsegoviina, kus tehakse jälle katse sealset põhiseaduslikku protsessi käima lükata, mis omakorda võiks liikuma panna nende lähenemise EL-ile. Selleks on vaja aga EL-poolset tõsist poliitilist pühendumust, aega ja kohalolekut. Mogherini? Seni on see riik olnud rohkem kõrge esindaja kui laienemisvoliniku rida, poliitilise keerukuse tõttu.