16.03.2016

Erakorraline Coreper valmistas ette 17.-18.03 ÜK. Täpsemalt, mitte Coreper, vaid alaliste esindajate erakorraline kohtumine, kuna tegelikult ei tohiks GAC ja ÜK vahel olla ühtki NK kohtumist, kuna ÜK ettevalmistamise ülesanne on just GACil. Aga nagu Brüsselis ikka, kui tahe on, siis leitakse ka juriidiline võimalus. Ja raha. Ehkki meie tänase istuskelu jaoks raha eraldi leida vaja polnud.

Jagati ülehomse EL-Türgi ühisavalduse mustandit. Mida siis EL riigijuhid arutavad homme õhtusöögil ja koos peaminister Davutogluga ülehomme. Tõotab taas kujuneda pikk päev, õnneks alustavad kohe hommikul.

Nagu ÜK eesistuja Tusk ka eile Nikosias ütles, oli võrreldes 07.03 ÜKga teksti tasakaalustatud ja ka täpsustatud. Läinud seega paremaks, aga muidugi on sees nii meelega kui ka mitte päris meelega jäetud ebaselgust. Põhiprobleemideks saavad poliitilise poole pealt viisavabaduse lubamine Türgile koos kuupäevadega, mis on vastu selle protsessi suuresti tehnilisele iseloomule, ja muidugi lubadusele töötada liitumisläbirääkimiste peatükkide avamise suunas. Mõlemad on eri põhjustel vastuvõetamatud paljudele LRdele ja ka meie saame neist argumentidest aru – pelk mõte võimalikust poliitilisest viisavabadusotsusest tähtsa suure partneriga? Praktilisema poole pealt on põhiküsimus; ja kogu selle EL-Türgi praeguse ühistegutsemise põhiküsimus see, kuidas neid otsuseid, skeeme ikkagi ellu viiakse? Millal see algab? Kuidas koordineeritakse GR abistamist ja GR-Türgi omavahelist koostööd? Kes otsustab, kellele mida ja kuhu? Laevu, tekke, telke jne? Taas kord saab selgeks, et EL-il ei ole akuutse operatiivse kriisihalduse keskust ega ka harjumusi. Nüüd on kriisi poliitiline pitsitus juba pea aasta nii valus, et peaministritelt-presidentidelt küsitakse ka konkreetsete detailide, mehhanismide, elluviimise kohta. Kuidas ka ei mõtle, COM peaks ikkagi mingi kriisistaabi looma.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga