15.07.2014

[[Coreper]]i hommikusöök rände teemadel. [[IT]] kui eesistuja on mõistnud, et nende avalik esinemine sel teemal, solidaarsuse nõudmine, et ka teised [[LR]] peaksid proportsionaalselt põgenikke vastu võtma, ei too tulemust. Viimati sai see selgeks 26.-27.06 [[ÜK]] ette valmistades, kus “solidaarsus” ülalnimetatud tähenduses tekstist välja lendas. Nüüd oligi [[IT]] ette valmistanud palju konkreetsema paberi, kus põgenike jagamise koormakandmine küll sees, kuid soovitakse alustada praktilisi arutelusid laiema teemaderingi üle, mitte ainult see üks asi. Iseloomulikult polnud seda paberit kooskõlastatud Roomaga (vt ka allpool). Toimuski kaunis asjalik arutelu, mille põhjalt [[PRES]], [[COM]] teevad uue paberi. [[EE]] on üks neid [[LR]], kellele põgenike laialijaotamine ei meeldi. Aga pääsu meil sellest debatist ei ole. Seega ütlesingi, et debatti aitaks meie jaoks söödavamaks teha, kui räägiksime rohkem koostööst kolmandate riikidega, kui tugevdaksime EL piirikaitseagentuuri Frontex ja kui avardaksime arutelu Vahemerelt ka Ida suunda. Sest (seda ma muidugi ei öelnud) ma ei taha mõeldagi, mis meie loogikast siis järele jääks, kui näiteks Ukrainas vallanduks päris humanitaarkatastroof, meie küsiksime EL-ilt abi ja vastu saaksime omaenda tänase retoorika.

Järgnes [[Coreper]]i istung. Brüsseli ja pealinna juhitud eesistumise vahe sai kohe selgeks, kui [[PRES]] pani ilma hoiatamata ette, et 23.07 [[GAC]]il võiks arutada Lissaboni leppe rakendamise seniste tulemuste töögrupi loomist. See on [[IT]] euroministri mõte, millele konkreetsemat sisu ega juriidilist vormi ei osanud meie eesistuja anda. Pärast hulka kiuslikke küsimusi nii arutelu objekti kui rühma moodustamise õigusliku aluse kohta pidi meie eesistuja alla andma. Kardan, et ega euroministril pole järgmisel nädalal palju rohkem öelda. Juba kolmas [[IT]] (peaministri?) poolt hooga välja käidud asi, millele lennukat tulevikku näha pole.

Edasi saime kokkuleppele 2015. aasta EL eelarve üle, sügisel järgnevad triloogid [[EP]]ga, kes tahab eelarve mahtu kindlasti kasvatada. Vaevu maldan oodata 2 [[EE]] eelarvekomitee [[MEP]] aktiivset osalust selles protsessis (Kallas ja Tarand). [[EE]] eelmise nädala sõnavõtt (vt Gondori kroonika 09.07.2014) poegis ka täna veel mitu toetusavaldust. Tõepoolest, mis mõte on teha eelarveid, mille kohta on teada, et vastuvõtmisele järgneval päeval tuleb hakata lisaeelarvet koostama? Igatahes, [[PRES]] oli ehmatavalt palju kärpinud, aga kuna mitte [[ÜKP]] ega [[ÜPP]] alt, siis olime ohates nõus. Nagu ikka, lõppes eelarve tegemine sellega, et netomaksjate leerist kukkus ära [[DE]] ja pea kõik teised ruttasid ka oma kompromissivalmidust kinnitama. Pisut piinlik.

Pärastlõunal pikk arutelu homse [[ÜK]] üle. Ei, mitte ametissenimetamistest, see käib saadikute omast palju kõrgemal tasandil. [[ÜK]] eesistuja Van Rompuy kabinet oli ette valmistanud kaunis karmid järeldused Ukraina-Vene kriisi kohta. Peaksime edasi liikuma sanktsioonidega, laiendama nende õiguslikku alust, et saaks hõlpsamini firmasid sanktsioonide nimekirja panna, peaksime katkestama teatavad arenguprojektid, Vene projektide rahastamise rahvusvahelistes finantsinstitutsioonides. Ja ma ei välista veel täiendavaid üllatusi, lugedes täna mõne suurema [[LR]] kolleegi verbaal- ja kehakeelt. Kuid see ei tähendanud, et teksti ei saanuks veel paremaks muuta, tegime meiegi parandusettepanekuid. Nagu Brüsselis ikka, leegitsevast sõnavõtust ainult võib väheks jääda, eriti kui esindad väiksemat [[LR]]. Vorpisime siis kohapeal valmis ka Brüsseli universaalse valuuta, track change-vormis parandusettepanekud ja saatsime, kuhu vaja. Aga tegelik arutelu ja otsustamine toimub homme peaministrite-presidentide vahel.