15.05.2014

[[Coreper]] venis tervepäevaseks. Ajale omaselt võttis Ukraina kriis ka täna palju tähelepanu. [[FAC]] järelvaates polnud väga midagi öelda, kuna selle järeldused said igati sisukad (vt Gondori kroonika 12.05.2014). Aga [[COM]] rääkis eilsest kogu Euroopa Komisjoni ja Ukraina valitsuse kohtumisest, mis oli esimene kolmanda riigiga peetud selline ([[LR]] valitsus käib tavaliselt enne oma eesistumise algust). Ukraina parlament on vastu võtnud kõik viisavabaduseks vajalikud seadused, nüüd on nende rakendamise ja [[COM]] hinnangu andmise kord. Ukrainlased ise loodavad 2014 lõpuks viisavaba liikumise saada ja meie muidugi toetame seda. See on alati [[LR]] tundlik teema, eriti siseministeeriumitele, ja seetõttu peavad Ukraina enda pingutused olema topelttugevad. Täna muide toimub samasugune kohtumine Moldova valitsusega ja järgmisel nädalal Gruusia omaga. See praegune kriis on pannud mõned asjad kiiresti liikuma, loodetavasti mitte liiga hilja. Ei saa välistada ka kahe viimatinimetatud riigi võtmist [[COM]]s loodud Ukraina rakkerühma hoole alla. Tore oleks.

Lõunal arutasime suhteid [[EP]]ga. Eriti kuskile ei jõudnud. See suhe on olemuselt ülimalt poliitiline, kuna parlament koosneb poliitikutest ja neil on oma, puhtinstitutsioonilised huvid. Samas, no kuidas sa viid oma [[LR]] poliitikute, ministrite, rääkimata peaministrist, ette selliseid küsimusi nagu: Paha [[EP]] tahab triloogidel jämedat otsa enda kätte saada! Pealinna poliitikutel on suuremaid muresid. Eks nüüd seekordne [[COM]] presidendikandidaadi otsustamine näitab jõujooned lähiaastateks ära. Loodame Van Rompuy kavalusele.

Pärastlõunal otsustas [[Coreper]] mitte avalikustada [[TTIP]] läbirääkimiste EL-poolset mandaati. Keeruline küsimus. Ühtpidi on see tekst ammu internetis üleval ja [[LR]]des möllavad huvigrupid, sest see leping lihtsalt on nii suur, oma mahult ja teemade ulatuselt. Teistpidi, mis läbirääkimisi sa pead, kui sinu mandaat on vastaspoolele teada, vastupidi aga mitte? Lisaks, läbipaistvuse nõudjad tahavad tihti tegelikult, et asi oleks sisult nii, nagu neile sobib; ja avalikkusnõue on vaid viigileht. Pealegi tähendaks selle pretsedendi tegemine praegu survet avalikustada kõik olemasolevad ja tulevased mandaadid. See omakorda muudaks EL-sisest ja ka rahvusvaheliste läbirääkimiste dünaamikat tugevalt. Ühesõnaga, kuna avalikustamiseks ehk varasema otsuse muutmiseks on vaja ühehäälsust, siis tõdeti, et seda ei olnud ja mandaat jäi avalikustamata.