14.09.2015

Hommikul vara Coreper, mis tegeles eilse arutelu  järel ümberkirjutatud järeldustega. LU kui väga kogenud eesistuja oli teinud suurepärast tööd ja leidnud rahuldava sõnastuse õige mitmes keerulises kohas. Ühele põhiküsimusele, nimelt kuidas nimetada COM 08.09 rändepaketti ja eriti kas sealt midagi esile tõsta, oli lahendatud nii, et tervitatakse mitte paketti, vaid selle kõikehõlmavust, laia haaret ühesõnaga. Aga peamine jäi õhku: 120 000 ümberpaigutatava küsimus.

Vahepeal asendasin ministrit GACil, kus juhtus nii, et eeldatud põhipäevakorrapunktis, COM tööplaanis 2016-ks, ei tekkinud mingit arutelu. Millest on kole kahju, sest just see on koht, kus mõjutada COM kui praktikas seadusandliku algatuse ainuõigusega institutsiooni tegevust. Küll aga tehti peaaegu lauaring 15.-16.10 ÜK päevakorra üle (ja-jah, vaid päevakord, lahtikirjutamata). Teemaks loomulikult ränne, ja kõik Euroopa ministrid-riigisekretärid kasutasid juhust korrata omalt poolt üle jutupunktid, mida nende riigi siseminister paar tundi hiljem nagunii rääkima pidi.

Kell 15 algas erakorraline JHA. Või päris 15 ei alanud, FR, DE, HU, GR, IT ja COM pidasid erinõu. Hea, et pidasid, säästab teiste aega ja närve. Taas kord ministrite lauaring, mis kordas enam-vähem teada-tuntud seisukohti, kuni läks järelduste heakskiitmiseks. Järelduste kiituseks tuleb öelda, et need sisaldavad palju rohkem vajalikke, sealhulgas pikemaajalise mõjuga elemente – tugevam välispiiride kaitse, rohkem abi Süüriale. Välistegevus nagu sõjaline operatsioon, Lääne-Balkani riikide aitamine, koostöö Türgiga. 40 000 ümberasustamine “koputati” ka ära, ehkki, NB! see vaid juriidiline raamotsus, 8000 põgenikku tuleb veel ära jagada. Tegelema hakatakse ka teisese rändega, mis mh meie jaoks suur küsimus. COM 08.09 paketi kohta ülalmainitud elegantne sõnastus, mille järgi siiski lubab NK paketi osadega kiiresti tööle hakata – samas ei öelda siin, et sisuga nõus ja viime kohe ellu.

Aga 120 000 täiendava ümberpaigutatavaga ei läinud mitte. Kuidas PRES ka ei püüdnud: “lepiti põhimõtteliselt kokku”, “liikmesriigid lubasid osaleda”, konsensust ei saavutatud. 2-3 LR (ma ei nimeta neid, põhimõtte pärast, aga usutavasti on see info juba praegu meedias väljas) jäid endale kindlaks: Pole hetkel mandaati võtta lisapagulasi ja miks pole tekstis öeldud, et kohustuslikke kvoote ei tule? Kõik veenmine, et skeemi kallal tööleasumine ei too hetkel lisapagulasi ja et kohustuslikke kvoote ei sisalda juba COM ettepanek 120 000 kohta, seega pole vajadust seda eraldi ka tekstis mainida, langesid kurtidele kõrvadele. JHA järelduste asemel tulid PRES järeldused, mis teadagi kohustab millekski praktikas vaid PRES ennast. Kui sedagi. Siiski tõdeb PRES seal, et ümberpaigutamist toetab valdav enamus LR. PRES lubas 08.10 JHAl kindlasti konsensust taotleda. Kas niikaua kannatab, et tea, ja eesistuja Tusk on ka viibutanud võimalust erakorralise ÜK kokkukutsumiseks.

Kummal siis nii-ütelda õigus on? Loll lugu on mõlemalt poolt vaadates. Ühtpidi on kogu selle ülimalt keerulise rändeproblemaatika, õigemini selle lahendamise, õnnestumise avalikkuses riputamine vaid ühe naela, ümberpaigutatavate arvu külge, ilmselt ettevaatamatu ja sisuliselt pealiskaudne. Teisalt on EL-is ikkagi nii, et kui valdav enamus on nõus, ja mitu LR palub solidaarsust, siis näidatakse ka üles suuremat empaatiat kui praegu need mõni LR teinud on.

Kui hullusti asjad tegelikult on? Kas see on Schengeni lõpp ja Euroopa solidaarsus on kadunud? Ega ole. Schengen püsib, ehkki viimased päevad on näidanud, kui kiiresti võib tekkida ahelreaktsioon sisepiiridel kontrolli taastamisel. Kuid usutavasti hakkame nüüd rääkima Schengeni remondist, võib-olla isegi kapitaalremondist. Siin mängib sama, mis eurogi puhul – Euroopa integratsioonis pole kunagi tehtud sammu tagasi ja poliitiline künnis esimeseks on tohutult kõrge. Solidaarsusega on mõnes mõttes keerulisem – tundeküsimus; ja täna seda tunnet ruumis palju polnud.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga