09.12.2015

Päev möödus Coreperis. Jälgisin rahvusvahelist meediat, EE eilne temp FTTga leidis vaid faktilist, neutraalset kajastust, vast ei sündinud suuremat mainekahju. Hommik algas kohustusliku üritusega, kus 01.01.2016 alustav eesistumistrio (NL, SK, MT) andis järgmisele UK, EE, BG) pidulikult lühiülevaate oma kolmikprogrammist. Natuke stiilis plans-are-nothing-planning-is-everything rääkisid nad, kuidas koos töötada ja asjade üle mõtelda oli igati hariv. Nüüd, kus EL-il on ÜK strateegiliste suuniste ning Junckeri COM 10 prioriteedi näol mingi raamistik või rööbastik olemas, tundub eesistumisprogrammist isegi kuidagi nagu sisulist kasu olevat. NKS lubas igatahes kohe 2016 alguses selleteemalise jätkunõupidamise kokku kutsuda.

Lauaring 17.-18.12 ÜK järelduste eelnõu üle. Tekst lühem ja klaarim, kui varasematel aastatel harjutud. Pisut tekitab siiski võbelust IT ootamatu otsus mitte veel öelda, et jah, Venemaa-vastased sanktsioonid võib vaikselt heaks kiita. Vaatame, kas lähevad arutelusooviga (sisulisi probleeme pole) ÜKni välja, ei usu küll. Muudest järeldustest – rände üle peamiselt implementeerimine, kus vaid mõni piiririik püüdis teksti muude elementidega “tasakaalustada”. Küsitavaks jääb, kuidas suhtutakse-tervitatakse-märgitakse COM poolt alles 15.12 avaldatavat eelnõude paketti, kus ka ühtsema piirivalve oma jne. Terrorismivastane võitlus – laias laastus sama, juba tehtud otsuste elluviimine. Kasutasin juhist ja küsisin sisejulgeoleku andmebaaside parema kasutamise ja e-piiride uue paketiga kiirema väljatuleku mainimist tekstis. EMU tuleviku ambitsioon on seal, kus ta on ja selle ÜKga ka kõrgemale ei tõuse. UK küsimuses toimub arutelu peaminister Cameroni kirja põhjal, mitte ei pakuta juba mingit kompromiss- või kokkuleppeteksti. Toetasin EEASi, kes küsisid Süüria ja ehk ka Liibüa kohta millegi ütlemist – olulised mitte ainult välispoliitika, vaid ka rändekriisi mõttes – ja COMi, kes soovis digitaalse siseturu osa konreetsemaks muuta.

Seejärel Türgi rahastu, 3 miljardit. Eilsega võrreldes oli COM eelarvest veel 200 miljonit leidnud, veel vaja siis 2,3 miljardit. Kui eile ütlesid rahandusministrid üldiselt, et tuleb jah kõigil panustada, siis täna küsiti üllataval kombel palju nõudlikumalt EL eelarvest lisapanuseid. Vähe keeruline on sellega, et raha kokkusaamise skeem tuleb enne järgmise nädala ÜK kokku leppida ja juba 2016 väga algusest kasutama hakata. EE on paindlik nii EL eelarve kui ka oma panuse osas. Lõuna COM halduse ja eelarve asepresidendi Georgijevaga mööduski peamiselt Türgi rahastu tähe all, aga pisut ka muust. Kui nüüd on nii, et MFF on väiksem, kui varem, paindlikkust sellevõrra vähem, aga kriisid senisest suuremad, siis loogiliselt jõuab kunagi kätte hetk, mil miski kinni kiilub. Selleks on ka meil vaja ette valmistuda, sest sel hetkel on igaühe loomulik instinkt päästa “oma” raha või eelarverida ja siis võib andmine kaunis karmiks minna.

Mõnus oli pärast umbes 30 selleteemalist Coreperi ja 20 JHA arutelu andmekaitse teemal saada vait olla. Justiitsministeeriumi tublid eksperdid on meie mured ära lahendanud ja PRES hoiab neid viimastel triloogidel hästi. Loodetavasti (ja nii ka MEP Lauristin eile) saab see pakett järgmisel nädalal vastu võetud. Järgneb muidugi implementeerimine.

Laienemisjäreldusi kiretult heaks kiites ei taha nagu meeleski püsida, et veel 3 aastat tagasi istus Coreper sel teemal hommikusse ja GAC öhe. Laienemine lihtsalt pole praegu esimese tähtsusjärgu teema, paraku. Me saime sisse oma näpuviibutuse, nõude kandidaatriikidele paremini üle võtta CFSP sellist toredat elementi nagu piiravad meetmed ehk sanktsioonid.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga