02.10.2013

Hommikusöök ÜK eesistuja Van Rompuy ja umbes 8 kolleegiga, nagu Van Rompuy neid kaks korda aastas korraldab. Väga kasulik formaat, tema selgitab eelseisvate ÜK põhilisi küsimusi ja alalised esindajad saavad siis kas selle kohta midagi arvata või mõne oma koduse asja üle kurta. Viimast tuleb viimasel ajal kaunis vähe ette – kriisist väljumine? Oktoobri ÜK digimajanduse osa võib lahjaks jääda, kuna Van Rompuy tahab, nagu ikka, keskenduda vaid saavutatavatele asjadele, mitte mõttearendustele a la Oleks tore, kui… Telekomipakett näiteks, mida COM kindlasti väga näha tahab, ei ole sellises ulatuses praeguse EP koosseisu ajal vastu võetav, usub enamus asjatundjaid. See olukord aga võimaldab EEl loodetavasti saada järeldustesse sisse meid eriti huvitavad konkreetsed asjad konkreetsete tähtaegadega – CEF määrus 2013 lõpuks ja digitaalse identiteedi määrus selle parlamendikoosseisu ajal.

Kahjuks pole selge, kas oktoobris saab ÜK anda selge suunise SRM vastuvõtmiseks NK poolt 2013 ja EP poolt veel selle koosseisu ajal. Põhjuseks DE valitsuse moodustamine (või moodustamatus) ja UK parlamentaarne resevatsioon, mis ei ole lubanud SSM loomist lõpule viia. Samas on pangandusliit see üks ja tähtsaim konkreetne asi, millega praegu, kui lepingumuudatust laual pole, tegelda saab. Aktuaalsetest päevateemadest rääkisime veel EMU sotsiaalsest mõõtmest, mille kohta COM täna teatise avaldas, vt uudist. Meie arutelu põhjal ei julge küll ennustada sotsiaalsete indikaatorite uljast lisamist Euroopa semestri protsessi ega üldse suurt entusiasmi selle teemaga edasi minemiseks. Homme šerpade kohtumisel kuuleme lähemalt.

Lõuna COM laienemisvoliniku Fülega algas talle omaselt visiooni- ja bravuurikalt ja kustus lõpuks visinaga Bosnia sisepoliitika detailides. Sellesügisesest laienemispaketist on oodata eneseõnnitlemist HR liitumise puhul, kandidaadistaatuse soovitamist Albaaniale, Islandi napisõnalist nimetamist ikka veel kandidaatriigiks, soovituse kordamist alustada läbirääkimisi ametlikult pika nimega Makedooniaga (ja suurenevat frustratsiooni nn nimeküsimuse paigalseisu üle, mõlema osapoole suunas, muide), ettevaatlikku optimismi Bosnia-Hertsegoviina viimaste arengute üle, kui need ikka arenevad, ja Serbia läbirääkimisraamistiku heakskiitmist. Mis Türgi ja Kosovoga saab, selleni me ei jõudnud, kuna asi sumbus, nagu öeldud.

Coreperi istung ise jäi sisu poolest eelmainitud söögikordadele alla (mis ju diplomaatias sugugi ebaharilik pole). Oktoobri FAC päevakorda tahetakse lisada Bosnia, kuna seal, vt eelmist lõiku, võib tulla “arenguid”. Andmekaitse alt oli PRES välja käinud eelmise nädala Coreperi edasiarenduse, mille kohta ei soovinud enam suurt sisulist arutelu, sest paber sisaldas küsimusi ministritele oktoobri JHAl. Soovil ei olnud määratud täituda, toimus peaaegu lauaring, milles mina küll ei osalenud. Selle protsessi juhtimine on tõesti neetult keeruline, eriti kui teema on nii mahukas ja tehniline nagu andmekaitse. Tahad esitada mingeid selgeid valikuid, siis on oht minna liigse lihtsustamise teed ja sulle vastatakse, et iga valiku taga on veel kümme küsimust, millele tuleb enne vastata. Esitad liiga detailsed küsimused, siis saad mahaloetud detailsed seisukohad, mille põhjalt mingit lähenemist või edasiminekut raske tekitada. Kardetavasti loevad ministrid tuleval JHAl päris palju paberilt ette. Coreper leppis kokku asüüli- ja migratsioonifondi mandaadis triloogiks EPga, see on MFFga seotud asi, viimane veel lahti olnud sisejulgeoleku rahastu. Meile PRES kompromiss sobis.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga